مشکلاتِ پیشِ‌روی اعتصاب

مشکلاتِ پیشِ‌روی اعتصاب. از: کارگر پیشتاز شماره ۲۲.

کلی‌گویی در مورد مفاهیم مربوط به مبارزات کارگری بسیار آسان است. می‌توان مانند زئوس بر تختی از طلای ایده و اندیشه تکیه کرد و کلماتی پر طمتراق و در عین حال بی‌معنی در مورد مبارزات کارگران گفت. کلمات و ایده‌ها بدون فرض‌های عینی و تکیه بر وضعیت فعلی و عینی نه تنها حامل هیچ معنایی نیستند بلکه می‌توانند باعث نقض غرض شوند و با معرفی بی‌راهه به عنوان راه مبارزه، مبارزات کارگران و مطالبه‌گری آن‌ها را به انحراف بکشانند.

از مهمترین مفاهیم در مسیر مبارزات کارگران و مهمترین ابزار کارگران برای مقاومت در مقابل بورژوازی اعتصاب کارگری است. اعتصاب «مدرسه‌ی انقلاب» است و در وضعیت اعتلای انقلابی این اعتصاب عمومی است که می‌تواند موجب سرنگونی حکومت‌ها و حتی سرنگونی دولت سرمایه‌داری بشود. حتی سرکوبگرترین حکومت‌ها، مشابه جمهوری اسلامی که در اعترضات خیابانی با گلوله و آتش به جنگ مردم می‌روند، در مقابل اعتصاب خلع سلاح می‌شوند. کدام گلوله و موشک می‌تواند عدم تمایل کارگران به ادامه‌ی کار با شیوه‌ی پیشین را متوقف کند و از بین ببرد؟ تمام زد و بندها و درگیری‌های سیاسی که تحت عنوان «سیاست واقع‌گرا» از آنها نام برده می‌شود و در واقع معنی آن تلاش جناح‌های مختلف بورژوازی برای سود بیشتر است، با توقف «تولید اضافه ارزش» توسط کارگران دود می‌شود و به هوا می‌رود. هیچ نیروی سیاسی‌ای، و حتی قدرتمندترین اقتصادهای غربی در مقابل اعتصاب سراسری کارگران توان تحمل ندارند. در نتیجه در دورنمای کسب قدرت سیاسی توسط نیروهای کارگری، مسیر مبارزه الزاماً از راه اعتصاب می‌گذرد.

اما در مورد اعتصاب هم مانند همه‌ی مفاهیم اعتراضی دیگر، کلی‌گویی راه به جایی نخواهد برد. این که اعتصاب خوب است، اعتصاب مدرسه‌ی انقلاب است، و کارگران برای تغییر وضعیت موجود باید اعتصاب کنند، اگر وارد جزییات مباحث نشود در حد حرف و شعار باقی خواهند ماند. پیش از هر اعتصاب کارگری‌ای چند پرسش اساسی باید پاسخ بگیرد:

اعتصاب تا چه زمانی باید ادامه پیدا کند؟ این سوال به غایت جدی و حیاتی است و به ازای هر شرایط عینی اعتصاب یک پاسخ عینی برای آن وجود دارد. اما پاسخ صریح ما به این پرسش این است که این پرسش را تناسب قوا پاسخ خواهد داد. طبیعتاً در هر مجموعه‌ای، تعدادی از کارگران مخالف اعتصاب هستند و حتی ممکن است در جناح بورژوازی علیه اعتصاب فعالیت کنند. کمیت و کیفیت این نیروها و پیشبینی روش‌های بازدارنده برای این افراد یکی از مهمترین امور تعیین کننده‌ی تناسب قوا در کارخانه است. همچنین طرح مطالباتی که به وضعیت عینی و زمینی کارخانه تکیه داشته باشد و بتواند اکثریت کارگران را اقناع کند، در تعیین تناسب قوا موثر است. برای تعیین مطالبات، مطلوب‌ترین روش یافتن مطالبات انتقالی است. مطالباتی که از سطح آگاهی و وضعیت عینی کارگران حرکت کند و در عین حال مطالبات حداکثری و سیاسی را در خود داشته باشد.

هزینه‌ی زندگی کارگران در دوران اعتصاب از کجا تامین می‌شود؟ تشکیل کمیته‌های اعتصاب و ایجاد صندوق‌های اعتصاب پیشنهاد عینی ماست. کارگران حتی در مطلوب‌ترین وضعیت کاری هم به هر حال در وضعیت استثمار هستند و می‌توانند در هر شرایطی صندوقی برای اعتصاب در نظر بگیرند. این صندوق در شرایط اعتصاب عمومی می‌تواند با همیاری و ارتباط کمیته‌های اعتصاب کارخانه‌های مختلف، نیازهای فوری کارگران را رفع کند. مضاف بر این خانواده‌های کارگری هم نقش تدارکات اعتصاب را بر عهده می‌گیرند و با روش‌هایی ک به ابتکار سیاسی کارگران در یک موقعیت به خصوص بستگی دارد، به رفع نیازهای فوری کمک می‌کنند.

کمیته های اعتصاب چگونه تشکیل می‌شوند؟ تشکیل هسته‌های کارگری پیش‌نیاز ایجاد کمیته‌های اعتصاب است. هسته‌هایی مخفی که بدون شناسایی شدن توسط حکومت، وضعیت کارخانه را تحلیل می‌کنند، پرسش‌های پیشِ روی اعتصاب را شناسایی می‌کنند و به آنها پاسخ می‌دهند، گفتمان اعتصاب را ایجاد می‌کنند و پرورش می‌دهند و نهایتاً با روش‌های امن آن را به تمام کارگران می‌رسانند و بدین صورت بدون شناسایی شدن این هسته‌ها، هژمونی معطوف به اعتصاب تمام یک کارخانه را در بر می‌گیرد و در موقعیت عینی به ناگاه کارفرما را با یک اعتصاب نا بهنگام و مطلالباتی عینی روبرو می‌کنند.

اما همانطور که از توضیح وظایف هسته ها برمی آید، اعضای این هسته‌ها باید افرادی زبده و با آموزش سیاسی و تشکیلاتی جدی باشند. طبیعتاً تربیت نیرویی با چنین توانایی و تجربه‌ای نیاز به زمان و انرژی زیادی دارد که در وضعیت فعلی ایران غیر ممکن به نظر می‌رسد.

این همان نقطه‌ای است که کمیته‌ی اقدام کارگری به ضرورت تشکیل خود اشاره می‌کند. تاکتیک های کمیته ی اقدام کارگری در مورد اعتصابات به تجربه‌ای بیش از صد ساله در جنبش کارگری جهان تکیه می‌کنند. روش‌های ارتباط امن و رعایت مسائل امنیتی برای جلوگیری از به خطر افتادن کارگران و هسته‌ها، توسط اعضای کمیته‌ی اقدام کارگری و در چارچوب تماس‌های امن آموزش داده می‌شود و یک نیروی کارگری در عرض چند ماه تجربه‌ی چند ده ساله‌ی جنبش کارگری را با خود خواهد داشت.

پرسش‌های مربوط به اعتصاب به همین حد محدود نمی‌شود. در یک اعتصاب عینی، نیروهای اعتصاب کننده با ده‌ها سوال روبرو می‌شوند که به نحوی باید به آن ها پاسخ بدهند. هم سوال‌ها و هم جواب‌ها مستقیماً به شرایط عینی و استنتاج فعالان کارگری و هسته‌های کارخانجات مربوط می‌شود. هر کلی‌گویی‌ای در این زمینه محکوم به شکست است.

کمیته‌ی اقدام کارگری برای سازماندهی هسته‌های اعتصاب در کارخانجات، کارگران را به همکاری با کمیته و بحث بر سر نقاط قابل عمل دعوت می‌کند.

به پیش برای سازماندهی اعتصاب سراسری!

برای تماس گیری با کمیته اقدام کارگری با نشانی تلگرام تماس بگیرید:

@Komitehe1Eghdam

سایت کمیته اقدام کارگری:

https://eghdamkargaari.wordpress.com

برنامه اقدام کارگری:

https://eghdamkargaari.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/10/workers-action-committee.pdf

تاریخچه و اهداف کمیته اقدام کارگری:

https://eghdamkargaari.wordpress.com/2015/05/20/تاریخچه-و-اهداف-کمیته-اقدام-کارگری/

 

بیان دیدگاه