سرکوب تجمع معلمان محکوم است!

سرکوب تجمع معلمان محکوم است! به زندانی کردن فعالین صنفی و فرهنگی پایان دهید! از: کارگر پیشتاز شماره ۲٨.

معلمان در هر جامعه‌ای به‌عنوان ستون فقرات اجتماع و پرورش‌دهندگان اصلی آینده‌سازان جامعه تلقی می‌شوند و بالطبع به دلیل مسئولیت خطیرشان که همانا پرورش و شکل دادن به تفکر است همواره تحت نظر حاکمیت بوده‌اند تا از اصول و چهارچوب حاکمیت سرمایه‌داری فراتر نروند. با این‌حال معلمان کشور سال‌هاست که مبارزه‌ای مداوم را علیه حاکمیت در پیش‌گرفته‌اند و به‌خصوص در طی چهار سال اخیر بارها به دلیل مطالبات صنفی نظیر وضعیت حقوق ، بیمه  درمانی ،توقف خصوصی‌سازی و همچنین کالایی ساختن و پولی کردن آموزش و  تبعیض آشکار و نبود مدیریت دست به اعتصاب سرتاسری زده‌اند.

در طول سال ۱۳۹۶ و همچنین سال جاری شاهد تجمع معلمان در گوشه و کنار کشور بوده‌ایم . هرچند که بیشتر آن  از جانب معلمان حق‌التدریس صورت می‌گرفت و محدود به مسائلی نظیر تبدیل وضعیت شغلی بود. اما تجمع کشوری و سرتاسری معلمان در بیستم اردیبهشت ابعاد تازه‌ای به خود گرفت و شعارها و مطالبات سیاسی نظیر پایان دادن به زندانی کردن و امنیتی کردن فعالیت‌های صنفی و فرهنگی و همچنین آزادسازی بدون قید و شرط معلمان زندانی که چندین تن از آنان نظیر اسماعیل عبدی در اعتصاب به سر می‌برند به سایر مطالبات اضافه گردید. به‌طوری که در  شهر تهران تجمع مسالمت‌آمیز معلمان در مقابل سازمان برنامه‌ و بودجه به وحشیانه‌ترین شکل خود سرکوب گردید و عده‌ای از افراد حاضر نیز دستگیر شدند. و همین امر موجب شد تا تجمع معلمان در سایر شهرها حتی آرام‌تر از پایتخت پیش رفته و حتی در برخی از شهرها به اعتراض نشسته تقلیل یابد.

اما  در این میان اثبات شد که دولت سرمایه‌داری و جناح رفرمیست حاکم بر آن در واکنش به ابتدایی‌ترین درخواست‌ها و مطالبات معلمان  کوچک‌ترین تفاوتی با جناح راست ندارد. و همین امر موجب خواهد گردید تا معلمان با تکیه ‌بر تجارب چند سال اخیر رویکردی دیگر را در محور مبارزه خویش قرار دهند. اعتصاب سرتاسری معلمان امری است که می‌تواند  به‌صورت مستقیم و همچنین غیرمستقیم روند  ده‌ها نهاد دولتی و خصوصی را مختل کند و حتی تا جایی پیش رود تا ابعاد وسیع توده‌ای به خود گیرد.

کمیته اقدام کارگری ایران ضمن محکوم کردن سیاست‌های دولت سرمایه‌داری که تماماً در جهت اعمال  فشار  بر توده معلمان و فعالین صنفی و همچنین سرکوب و زندانی کردن معترضان  جهت منزوی ساختن و عقب نگه‌داشتن این توده وسیع از عرصه مبارزات مدنی و اجتماعی است با تمامی فعالین پیشتاز این عرصه  اعلام همبستگی نموده و خواهان آزادی سریع و بدون قید و شرط دستگیرشدگان روز  بیستم اردیبهشت و تمامی فعالین فرهنگی ست.

ایجاد کمیته های سازمانده مخفی برای سراسری کردن مبارزه معلمان و برای مقابله با سیاست‌های دولت سرمایه ضروری است. هماهنگی معلمان با دانشجویان و والدینشان و نهایتاً با سایر کارگران جامعه راه را برای تحقق مطالبات معلمان فراهم می آورد.

بیان دیدگاه